Kisah Nabi Zulkifli : Nabi Zulkifli as Raja Sabar dan Bijaksana

Posted by Ali Serizawa on Minggu, 10 Agustus 2014

Pada kesempatan ini akan diceritakan mengenai Kisah Nabi Zulkifli, dimana menceritakan mengenai Nabi Zulkifli as sebagai seorang Raja yang sabar dan Bijaksana.

Setelah Nabi Zulkifli as menjadi raja, Nabi Zulkifli as bertindak bijak dan penuh kesabaran dalam mengatasi bermacam pelik permasalahan kerajaan. Meski telah duduk di singgasana, Nabi Zulkifli as tetap taat memenuhi tiga janji Nabi Zulkifli as sebelumnya untuk berpuasa di siang hari, beribadah di malam hari dan tidak pernah marah.

Oleh karena itu Allah SWT memberi kedudukan mulia kepada Nabi Zulkifli as dan memasukkan Nabi Zulkifli as dalam golongan orang-orang yang sabar dan saleh.

(QS: Surah Al Anbiyaa' 85-86) "Dan (Ingatlah kisah) Ismail (Nabi Ismail as), Idris (Nabi Idris as) dan zulkifli (Nabi Zulkifli as). Semua mereka termasuk orang-orang yang sabar. Kami telah memasukkan mereka (Nabi Ismail as, Nabi Idris as dan Nabi Zulkifli as) ke dalam rahmat kami. Sesungguhnya mereka (Nabi Ismail as, Nabi Idris as dan Nabi Zulkifli as) termasuk orang-orang yang saleh."


Ketika terjadi peperangan dengan negeri orang penyembah berhala, Nabi Zulkifli as memerintahkan rakyatnya untuk pergi ke medan membela negara, namun mereka rakyat Nabi Zulkifli as keberatan.
Mereka menolak perintah Nabi Zulkifli as dengan alasan yang dibuat-buat: "Kami takut berperang karena kami masih ingin hidup. Kami hanya bersedia maju berperang bila Nabi Zulkifli as berdoa ke hadirat Allah SWT untuk memohonkan agar Dia memberikan jaminan-Nya atas keselamatan kami."

Mendengar permintaan aneh dari rakyatnya, Nabi Zulkifli as pun tersenyum, tidak marah, lalu berdoa: "Wahai Tuhanku! Saya menyuruh mereka berperang, tetapi mereka mempunyai permintaan yang sesungguhnya Engkau telah mengetahui akan permintaan mereka itu."

Maka Allah SWT berfirman kepada Nabi Zulkifli as : "Hai Zulkifli (Nabi Zulkifli as)! Aku telah mengetahui akan permintaan mereka, aku mendengar doamu, semua itu akan aku kabulkan."

Lalu  Nabi Zulkifli as menyampaikan firman Allah kepada rayatnya. Kemudian Nabi Zulkifli as berserta rakyatnya pergi berperang. Alhasil Nabi Zulkifli as dan rakyatnya mendapat perlindungan dari Allah SWT dan memenangkan peperangan.

Nabi Zulkifli as wafat dalam usia 75 Tahun di daerah Syam. Demikianlah Kisah Nabi Zulkifli, dimana menceritakan kesabaran Nabi Zulkifli as dalam menghadapi segala urusan dan keteguhan Nabi Zulkifli as dalam memegang janji sepanjang masa. Bertambah lama Nabi Zulkifli as menjadi raja bertambah pula ketakwaan Nabi Zulkifli as kepada Allah SWT.

Sumber: Buku Kisah Nabi yang digunakan dalam penulisan ini:

- K.R.M.T.H. Murdodiningrat, 2012. Kisah Teladan 25 Nabi Dan Rasul Dalam Al-Quran. Yang Menerbitkan Pustaka Pelajar: Yogyakarta.
Kisah Nabi Zulkifli as
Gambar Kisah Nabi Zulkifli as

Blog, Updated at: 22.51
×

Protect Article By


DMCA.com Protection Status

Artikel ini dilindungi Oleh DMCA. Cantumkan Link Saat Mengkopi